Friday, March 8, 2013

Melukis Kuda

Baru-baru ini, di tempat kerja ku, aku perlu melukis kuda. Ini kerana, episod yang perlu disiapkan itu, terdapat kuda di dalam skripnya. Mahu tak mahu, aku kena juga buat. Aku tidak banyak rungutan. Pada pendapat aku, berilah aku lukis apa sekalipun, aku akan cuba.

Tapi, tak sangka pula aku, rupa-rupanya melukis kuda ini begitu mencabar. Aku terpaksa membuat sedikit kajian dan pemerhatian sebelum melukis kuda walaupun kemunculan kuda di dalam episod itu hanya beberapa saat sahaja.

Apa yang paling mencabar dalam melukis kuda adalah, bahagian kakinya ketika berjalan atau berlari. Rupa-rupanya, cara kuda berjalan tidak sama seperti cara kucing berjalan. Rentaknya berbeza. Langkahnya berbeza, turutan kakinya juga berbeza.

Oh Fine Art ku. Selama berada dalam Fine Art, Fine Art tidak mengajar semua ini. Apabila melukis binatang dalam Fine Art, perkara yang ditekankan adalah proportion dan shape. Namun, apabila dalam bidang animasi, ia lebih dari sekadar proportion dan shape. Ia harus ada pergerakan secara berturutan. Malah, dalam setiap pergerakan, proportion dan shape harus betul.

Ilmu aku masih terlalu sikit dalam bidang animasi ini. Terlalu banyak benda aku perlu perbaiki tentang skill aku. Aku terlalu tamak, semua benda aku nak belajar dalam masa yang sama. Haha..  Bertenang Amna. Buat satu-satu. In Shaa Allah semuanya akan berjalan lancar.

lakaran secara kasar


Aku ulang tengok cerita Brave hanya dibahagian kuda berlari.
Boleh dikatakan, aku belajar dari situ.



***Bulan lepas, pertama kali semenjak aku kerja di sini, aku dapat melihat hasil kerjaku menjadi animasi yang siap. Perasaan ku ketika itu sukar digambarkan. Ya, salah satu hajat masa kecilku telah termakbul. Meskipun bahagian yang aku buat hanya beberapa saat kerana itu adalah kerjaku semasa mula-mula masuk kerja, namun kegembiraan yang aku perolehi, tidak ternilai. Ya, aku suka kerja ini.

***Kena banyak belajar lukis binatang lagi ni....






5 comments:

  1. best nya Amnaaaa ! nak tengooookkk D:

    ReplyDelete
  2. rough sketch yg menarik tu, hm amna jadi tukang storyboard ye..??. O.o

    ReplyDelete
  3. BiskOt: yup, storyboard artist. :)

    ReplyDelete
  4. buat animasi yer Cik Amna.. saya selalu buat kat flip book.. cuma... takde penggerak nak kuatkan semangat... kih kih kih

    ReplyDelete