Thursday, January 3, 2013

Kisah 2012

Tahun 2012 sudah pun berakhir. Bermulalah tahun baru. Tahun yang penuh dengan perancanagan. Maka, aku sekadar ingin bercerita kembali apa yang telah aku tempuhi dalam 2012.



2012 adalah tahun yang buat aku rasa amat panjang. Mungkin kerana pelbagai perkara terjadi dalam tahun tersebut. Maklumlah, aku berada di semester akhir, aku dapat kerja dan aku konvo, semuanya berlaku dalam satu tahun yang sama, 2012.

Aku dapat rasakan aku makin matang dalam tahun tersebut.  Tapi, sematang-matang aku, aku tetap kebudak budakan. Macam mana tu?

2012, adalah tahun penuh perpisahan bagi aku. "Bertemu dan berpisah adat manusia biasa... Hilang di mata tapi di hati tidak lupa..." Tiba-tiba teringat sebaris lagu ini.

Aku berpisah dengan Bubu, si jantung hatiku.
Perpisahan yang selama-lamanya kerana
perginya Bubu memang tak akan kembali.
Tapi, terima kasih Ya Allah kerana memberi aku peluang untuk mengasihi haiwan unik ini.



Aku juga berpisah dengan rakan-rakan Degree.
Tapi aku sedar,
perpisahan ini adalah untuk kebaikan masing-masing kerana
kami semua pergi memburu impian masing-masing.
Semoga kita berjumpa lagi.
Ini adalah rakan-rakan susah senang bersama dari department aku, Fine Art.
Rindunya.. kami sentiasa bersama.
Tidur pun sebilik.


Seterusnya, aku berpisah dengan dua orang adikku 
kerana mereka melanjutkan pelajaran ke luar negeri.
Tapi, dalam masa yang sama, aku turut rasa gembira bagi pihak mereka.
Ya, tuntutlah ilmu sehingga ke negeri China,
Itu pepatah orang dulu-dulu.
Selepas adikku, kakak ku pula kena ke Sarawak.
Tapi sekurang-kurangnya, Sarawak tidak sejauh tempat dua orang adikku ni.






Habis kisah perpisahan. Aku harus terus maju ke depan. Maka, sebulan selepas hari ulang tahun kelahiranku, aku mendapat satu kerja. Kerjanya adalah sesuatu  yang aku amat minat. Syukurnya terasa...



Hari yang paling bermakna dalam 2012 adalah, hari konvokesyen ku.


Selamat tinggal 2012, selamat datang 2013!!!!! 


1 comment: