Saturday, August 4, 2012

Biskut Raya


Aku dah mula buat biskut raya untuk tahun ni. Saja letak gambar di sini sebab lepas ambil gambar, biskut ni nampak cantik pula. Hehe.. Bila membuat biskut raya, aku mementingkan rupa lebih dari rasa. Sebab bagi aku, rupa yang cantik akan buat balang biskut raya di ruang tamu kelihatan menarik. Haha.. Betul tak? Siapa sokong pendapat aku ni?

Tapi, ini tak bermakna aku buat biskut yang tak sedap sehingga tak boleh dimakan tahu. Biskut ni sedap, dibuat dengan Nestum. Hehe.. Apa cerita biskut raya anda? (Wah, ayat macam iklan tak?)

Ok, ok, mari aku buka satu cerita lama.... flashback...

*Entah berapa tahun yang dulu*


Aku berada dalam tingkatan lima pada tarikh kejadian ini berlaku. Seingat aku, SPM pun belum lepas. Raya pun masih lambat lagi masa itu, tapi hati aku tergerak untuk membuat biskut. Ini semua gara-gara kempunan nak makan biskut butter.

Setelah mendapat bahan-bahan yang ditaja oleh Umi ku tersayang, aku memulakan projek biskut butter. Kata Umi, rahsia nak hasilkan biskut butter yang sedap, adalah dengan menggunakan butter mahal. Ok Umi, terima kasih sebab beli kan butter mahal. Huhu..Selesai mencampur aduk bahan, aku buat piping. Aku picit lah adunan biskut tu, membentuk huruf 'S'. Siap ada garisan-garisan, memang cantik lah. (Wah bangga pula) Abah yang kebetulan masuk dapur menegur aku: "Wah.. 'S' untuk 'Shukri'", 'Shukri' tu nama Abah. "Taklah... 'S' untuk 'Syakira'" Balas aku. Eh, terlari dari topic asal pula aku ni. Berbalik kepada biskut bentuk 'S' aku. Selepas ia dibakar, lain jadi rupanya. 

Dari bentuk 'S' menjadi bentuk petak?!!!! Aku terkejut sehingga satu Puncak Alam mendengar jeritan ku. Bertempiaran lari gagak-gagak yang bersarang di ladang kelapa sawit depan rumah aku. Ok maaf, ter hyperbola pula karangan ini. 

Tapi, kata Umi memang betul. Biskut tu sedap. Nasib baik sedap... 


*Tamat flashback*

Jadi, anda bagaimana? Mementingkan biskut raya yang sedap atau cantik?




Kisah biskut raya aku tahun lepas lagi  sweet:

4 comments:

  1. hahahahha! S ...

    weh, sampai ke sini suara nye.

    ReplyDelete
  2. hhhaa.. camne leh jd camtu dr bentuk s ke bentuk lain.. ^_^

    ReplyDelete
  3. haha. biskut magic. len kali try buat huruf lain pulak. mana tau dia rejek huruf s je

    ReplyDelete
  4. hehe... err.. sbnrnya, sbb oven panas sngt. dia cair. hehe...

    ReplyDelete