Thursday, May 10, 2012

Critic Session


Kali pertama menghadapi critic session. Agak gementar. Apatah lagi selepas dapat tahu ianya akan melibatkan seluruh part 6 Fine Art. Maksudnya, bukan painting sahaja, campur sculpture, ceramic dan printmaking sekali. Aku pun bersiap sedialah dengan painting dan sketches semua. Walaupun painting ku bukanlah sepenuhnya siap. Perlu kah aku cerita bahawa aku tak tidur untuk menghadapi ini? Rasanya ramai lagi yang tak cukup tidur.



Critic Session bermula dengan sculpure dulu. Disebabkan kami ramai, hanya lima orang sahaja dari sculpture terpilih untuk critic session ini. Sejujurnya, pelajar sculpture hebat-hebat! Mungkin juga aku rasa mereka hebat kerana aku tidak pandai buat seperti mereka. Tidaklah, mereka memang hebat! Setiap karya ada keunikan kerana masing-masing menggunakan bahan yang berbeza. Ini bertentangan dengan kami painting yang kebanyakannya guna bahan sama. Sebab itulah sculpture kelihatan hebat. Seperti biasa, aku kagum pada seseorang ni, dulu dia adalah senior aku. Dia kena kritik agak teruk, dan ini memeranjatkan aku kerana aku sentiasa anggap dia hebat. Tapi, dia menerima dengan tenang dan senyum saja. Aku jadi bertambah kagum pada dia. Aku nak jadi seperti dia. Aku pun akan senyum saja jika kena teruk nanti. 


Seterusnya, critic session beralih ke ceramic. Seperti tadi, hanya lima pelajar saja yang terpilih untuk dikritik. Aku tidak mahu kata apa-apa tentang critic session di sini kerana aku tidak pandai menilai ceramic. Semua nampak hebat je di mata ku.


Akhirnya, sampailah ke kemuncak debar-debar ku! Kini giliran painting. Aku tarik nafas dalam-dalam. Tapi, sebenarnya, setakut-takut aku, aku benar-benar berharap aku jadi antara yang terpilih untuk dikritik. Dua orang yang aku kagumi dalam kelas ku, terpilih. Ya, aku harus akui yang mereka hebat. Untungnya terpilih untuk dikritik.

Empat orang sahaja dari painting yang terpilih. Selepas itu, lecturer hentikan dan katanya akan disambung lain kali. Aku tidak terpilih. Ya, aku kecewa. Tapi tak apalah. Lagipun painting aku belum siap sepenuhnya. 

No comments:

Post a Comment