Wednesday, November 17, 2010

Bermula Semula...

Dah agak lama aku ambil masa mencari semula semangat Fine Art aku yang hilang. Tiba tiba ada seseorang cakap pada ku, : "Kau pesaing aku, jangan tertewas!" Ada orang anggap aku sebagai pesaing? Walaupun dia sekadar cakap supaya aku bersemangat kembali, tapi aku tetap rasa berterima kasih. Sebab, aku memang dah bersemangat!

Pesaing ye? Aku tak layak nak bersaing dengan dia... Tapi, kini aku tersedar sesuatu. Hidup ni, memang perlu bersaing.

Dulu, entah berapa tahun dulu, ketika aku masih pakai kain hitam sekolah rendah, aku ada tanam pokok betik... Lepas tu, Pak Teh aku kata, pokok-pokok aku tu bersaing ruang. Jadi dia cabut beberapa anak pokok tu, tinggalkan sebatang anak pokok yang paling besar. Waktu tu, aku belajar sesuatu- 'bersaing'!

Kenapa kanak-kanak bermain lumba lari? Kenapa cikgu bagi nombor untuk keputusan peperiksaan dalam kelas? Semuanya sebab bersaing!

Kita hidup di dunia ni memang bersaing. Aku sudah menyedarinya ketika aku sekolah rendah lagi... Tapi kenapa sekarang aku jadi macam ni? Kenapa sekarang aku boleh duduk diam, membiarkan orang lain di sekelilingku maju ke depan, tetapi aku masih di tempat yang sama, memerhatikan sahaja. Teruknya... Nasib baik aku sedar benda ni... Jadi, mulai sekarang, aku akan terus maju ke depan! InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment