Monday, June 28, 2010

Kenduri di Kedah

Akhirnya, lepas ambil masa seketika untuk fikir, aku buat keputusan untuk ikut abah balik Kedah... Ada kenduri.. Macam biasalah, kalau kenduri keluarga, aku dan sepupu sepupu aku akan jadi 'gadis bunga telur'. Perempuan yang terpacak kat tepi khemah sambil tunggu tetamu datang untuk memberi bunga telur, haa... itu lah tugas kitorang. Tugas ni sebenarnya seronok, dapat tengok perangai orang ramai.. ada makcik bawa anak-anak kecil, ada budak budak yang comel, ada nenek muka baik je, ada pakcik-pakcik yang tanya aku "ni anak siapa?" seingat aku, dari dulu aku gembira buat kerja ni, cuma... letih sebab sepanjang masa ~terpaksa senyum! sakit pipi aku yang susah senyum ni!

Gambar kat atas ni, Aisyah!!!
Comelnyer!!!!!!!



Eh, kebetulan kita semua pakai baju sama warna!
Jom ambil gambar!!!



Esoknya, kami bertolak pulang... Sebelum balik, kami singgah di Muzium Padi. Abah kata, ada lukisan besar! Ooo.. nak masuk kena bayar.. Mestilah! mana ada benda percuma! Masuk tandas pun kena bayar.. inikan pulak muzium.. Seorang RM3. Kanak kanak RM1. Baby aku (kamera) pun kena bayar, RM2. Eh? bayar untuk 'baby' lagi mahal dari kanak kanak?

Dah nama pun muzium padi, pagar kat tepi pun bermotifkan padi...

Sampai kat dalam, ada macam macam cerita & info mengenai padi. Naik tingkat atas sekali, ada lukisan besar!!! Lukisan itu menunjukkan pemandangan sekitar Kedah.. Nampak padi, rumah, suasana kenduri, orang bermain wau, macam macam la... Seolah olah kita sedang berada di tempat tinggi, melihat pemandangan sekeliling... Tapi, ini la benda yang aku tak faham. Kenapa buat lukisan? Kenapa tak buat saja tempat tinggi untuk kita melihat pemandangan? Huhu.. walau apa pun, aku sebenarnya cemburu pada pelukis yang buat ni.. sebab dia dapat melukis kat dinding yang besar!!!! Mesti puas!!!


1 comment:

  1. Di aceh ada muzium tsunami,,tapi di kedah lebih indah karena muzium padinya

    ReplyDelete